pic

pic

Tuesday, April 6, 2010

Dakwah???ape ek..


~wah..da lma xdengar tazkirah.usrah..tiba2 jd rindu lak kt kwn2..huhu..ms skol dlu xnk dengar.siap lari blik hostel tido.haha..bla sedih baru nk carik nk ngadu kt ALLAH..ape da..ish2..ntah la..pengalaman mengajar kita menjadi matang. =) bru 20+ matang ker??hhaha...hmm pada 1 ari yg kebosanan pas aku off fb.menjauhi semua wanita..tiba2 my fren lama xchat(laki lor)..weh dok wat pa??aku da kelas agama..peh..ustaz da la nie..terasa la gak.my cita2 kecik2..haha.pas chat terasa nk nk dakwah.peh..semangat mne hala mai ntah..haha..~sedih sbb dengar khutbah."kelahiran anak luar nikah adalah 17minit seorang"-khatib jumaat.

AMAL MAARUF NAHI MUNKAR...

sesungguhnya kalimah ni paling payah..sbb ckp senang la..wat tgk..huhu..sebelum tazkirah kt org len bek pebetol diri sendri dulu kn kn..sbb takot org ngata..huhu..setiap ciptaan ada kelemahan.oleh itu kita tutup lah kelemahan yg ada dengan kelebihan..
3 cara Amal maaruf nahi munkar..

1)tangan- nie jumpa org wat salah tampaq ja.tumbuk2..hahha..sapa la ajaq cmnie.ish2.tangan nie bermaksud perbuatan.klu dengan hadis "yadamun"menandakan tangan allah.'sesungguhnya seluruh alam berada dalam tangan allah'..tangan itu menandakan kekuasaan,kekuatan dan kelebihan.
2)lidah- nie kita dok kutuk2 dok menagata org depan2 ker??ish2..dosa2.lidah nie bermaksud memberi nasihat dan kata2 yg manis. tp ingat lah kata2 lebih tajam dari pedang..ni pepatah arab bukan hadis na..

3)hati- organ yg xtau kt mn.ade org ckp kt jantung.da org ckp yg dekat pankreas tu la..ntah.anda sj tau hati nie kt mn..kt marka kot =p..haha..ketahuilah selemah2 iman dengan hati. iaitu kita membenci sesuatu yg dimurkai Allah.kita tak mampu bg nasihat.xmampu ngn tangan.cukup la dengan hati.pahla kot..jgn la kita sekutu ngn syaitan..

"Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad..Ketahui lah ia adalah HATI.."...:)copy from cikgu fb


hati ni penting.org ckp rambut sm hitam hati lain2..nie la bahaya..PHD penyakit hasad dengki.ketahuilah sejarah menyatakan.kita bangsa yg kecik lemah tp mampu menjadi empayar yg terunggul pd ketika dahulu.akibat dengki dan dendam keruntuhan KESULTANAN MELAYU MELAKA..dimanakah salahnya??.."Jebatkah salah atau aku yg salah??-Hang Tuah"...insaflah hadirkanlah kemaafan kepada setiap kesalahan org len kepada kita..ish2.teringat dia lak..dia sape dia??hahah...

pada suatu hari seorang pemuda jalan di tgh2 padang pasir.dia menjumpai bangkai binatang di tgh2 jalan,jadi dia menanam kambus bangkai tersebut.tp lalat dok hingap dia pulak.dia tampar lalat2 tu..kira halau la..ish2.rimas sguh...dan dia jalan2 lg.jumpa sekotak penuh harta dan emas.dia jumpa dan juga tanam.tp dia tanam2.harta tu timbul jugak.pastu dia jalan lg..sampai 1 tempat dia berteduh dan terus berjalan2 dan jalan..siapakah pemuda ini??da lupa la..=) sory

disebalik cita nie tersimpan yg tersurat dan tersirat.bangkai itu adlah dosa besar.setelah kita lakukan dosa hendaklah kita bertaubat.lalat adalah dosa2 kecil.nk tgal dosa besar mesti tgal dosa2 kecik.kotak emas adalah pahala oleh kebajikan yg dilakukan.sesungguhnya kebaikan akan terserlah..len mcm je bunyi..tersemboi ckp org utara.kn senang..haha..perkara yg bek klu kita diam nnt dia akan nmpak jugak..pokok adalah dunia.kita hanya sementara..

ingatlah ambil lah pengalaman contoh teladan dari org len untuk kita menjadi matang.sebelum masa yg mengajar kita menjadi matang..

"Tidak akan masuk syurga orang yang didalam hatinya terdapat kesombongan walau hanya sebesar zarah" (Hadis Riwayat Muslim)


~ya Allah jd kn lah hambamu soleh dan solehah,berlandaskan agamamu.seperti mana engkau turunkan pesuruhmu.mengikut hadis dan sunnah.hadirkan hati ini keserahan segala keatasmu.setelah daku usaha mencari keredhaanmu.jadikan hati ini tawaduk.tiada riak.tiada takbur.kekal kn lah iman di hati.sesungguhnya hamba mu ini insan yg lemah.ampuni lah dosa besar kami dosa kecil kami dan dosa kedua ibubapa.berikan kami kesudahan yg baik bukan kesudahan yg buruk~ aminnnn

kita bukan marah tp nk cegah,kita bukan nk kutuk tp nk bentuk,kita bukan nk hina tp nk bina,

No comments:

Post a Comment